«فنفت»؛ تحلیل‌پذیر و حرکت در یک کانال صعودی بلندمدت

«فنفت» یکی از پربازده‌ترین نمادهای بازار سرمایه در روزهای ریزشی و قرمز بورس بوده است.

صدای بورس؛ وحید بلالی: فنفت یکی از شرکت‌های گروه فلزات اساسی است، این شرکت یکی از شرکت‌های مادر تخصصی تابعه شرکت سرمایه‌گذاری اهداف در سال ۱۳۷۰ تاسیس گردید و در حال حاضر مشتمل بر چهار شرکت تولیدی تابعه در زمینه تولید انواع شیرهای صنعتی ، تجهیزات سرچاهی و اتصالات فولادی فعالیت می نماید و با بهره گیری از متخصصین مجرب و استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا تلاش می نماید تا با کسب و حفظ جایگاه نخست در تولید محصولات موردنیاز صنایع نفت،گاز،پتروشیمی و پالایشگاهی ، جایگاهی مناسب نیز در صنایع مرتبط با وزارت نیرو و بازارهای هدف کسب نماید.

محصولات تولیدی کلیه شرکتهای تابعه شرکت صنایع تجهیزات نفت (سهامی عام) طبق استانداردهای بین المللی و با کیفیت مطلوب و در زمان مورد نیاز پروژه ها و با قیمت های رقابتی عرضه می گردند و کلیه خدمات و سرویس های پس از فروش نیز در دسترس خواهند بود و این شرکت و کلیه شرکت‌های تابعه در فهرست تأمین‌کنندگان مجاز (AVL) تمامی شرکت‌های مهم نفت، گاز و پتروشیمی قرار دارند.

شرکت های زیرمجموعه فنفت عبارتند از:

۱.شرکت گسترش شیرسازی: درسال ۱۳۷۴ بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و موافقت هیئت رسیدگی به جلب و حمایت سرمایه گذاری های خارجی به شرکت Energoinvest کشور بوسنی و هرزگوین با سابقه بیش از ۴۰ سال در تولید شیرهای فولادی صنایع نفت و گاز اجازه داده شد تا در طرح تولید شیرآلات مورد نیاز بخش انرژی خصوصاً صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی با شرکت صنایع تجهیزات نفت اقدام به مشارکت و تاسیس شرکت گسترش شیر سازی نماید.

این مشارکت مشتمل بر انتقال دانش فنی و ارائه کمک های فنی و آموزشی بود که قریب به سه سال در قالب اعزام کارشناسان شرکت Energoinvest محقق گردید. از آغاز سال ۱۳۷۴ تا کنون ، این شرکت با ظرفیت اسمی سالانه ۵۰۰۰ تن دست اندرکار ساخت و تامین انواع شیر آلات و تجهیزات نفت ، گاز و پتروشیمی در اندازه های مختلف و طیف متنوع آلیاژی بوده است.

۲.شرکت توس پیوند: این شرکت به عنوان تولید کننده داخلی اتصالات فولادی و با برخورداری از منابع انسانی خبره و توانمند و کیفیت و خوش نامی نزد مشتریان و حضور در وندور لیستهای شرکت های تابعه وزارت نفت و ضمانت موثر مجموعه های تحویلی و تولیدی نقش موثری در تامین اتصالات فولادی مورد نیاز کارفرمایان محترم پروژه های کشور داشته است. و محصولات آن عبارتند از: انواع اتصالات فولادی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شامل انواع فیتینگ و فلنج مانند زانویی و مایتر، سه راهی و لترال، تبدیل، در پوش، فلنج و اولت شامل (سوکولت، تریدولت، البولت، لترولت و …) و انواع نیپل‌ها.

۳.شرکت فناوری تجهیزات سرچاهی( وتکو): تولید کنندگان انواع تجهیزات سرچاهی X Mass Tree Wellhead و انواع شیرآلات در کلاس فشاری۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ مطابق با استاندارد API ۶A و استانداردهای مورد تأیید شرکت ملی نفت ایران در کشور می باشد و به عنوان یک شرکت دانش بنیان با بهره گیری از متخصصین نخبه ، سابقه همکاری و انتقال تکنولوژی از شرکتهای صاحب نام بین المللی از جمله ABB و وتکوگری آمریکا(سنگاپور) را در کارنامه درخشان خود دارد.

۴. شرکت پارس پنگان:تولید کننده انواع شیرآلات توپی از نوعFully Welded, Split Body Trunnion Mounted, Floating, Bolted Bonnet, Extended Stem, Side Entry, Top Entry و Metal to Metal با عملگرهای مختلف در اندازه و کلاس های متنوع و مطابق با استانداردهای APIو ASTM با مجهزترین امکانات تولید و تست به منظور تولید شیرآلات توپی تا سایز ۵۶ اینچ برای نخستین بار در کشور همچنین تولید انواع شیرآلات کنترلی (Control Valve) در اندازه و کلاس های فشاری و تریم های مختلف جهت کاربردهای کنترل فشار ، دبی، سطح جریان و دما در محیط های فرآیندی با متریال های مناسب مطابق با استانداردهای API, IEC, ISA و NACE

EPS ساخته شده توسط فنفت در حد متوسط بوده و عالی نیست اما نکته مثبت این است که این شرکت در شرایط تحریمی توانسته این سودسازی را داشته باشد و اگر هرگونه توافقی شکل بگیرد می توان افزایش سودآوری شرکت را قطعی دانست.

تحلیل تابلوخوانی
فنفت در معامله روز یکشنبه توانست ۱۱ درصد کل حجم معاملات خود را معامله شود، ۷۴ درصد سهامداران عمده فنفت حقیقی و ۲ درصد نیز حقیقی هستند در نتیجه رصد خرید و فروش حقوقی ها کمک بیشتری در شناسایی روند خواهد کرد، ریز معاملات یکشنبه فنفت به شرح زیر است:

جزئیات معاملات حقیقی و حقوقی فنفت در روز یکشنبه

در صف فروش
خرید حقیقی: ۲.۷ میلیون سهم
سرانه: ۱۰۱۷ میلیون تومان
فروش حقیقی: ۲.۹ میلیون سهم
سرانه: ۱۲۵ میلیون تومان
خرید حقوقی: ۲۰۰ هزار سهم

در محدوده منفی
خرید حقیقی: ۳۷۵ هزار سهم
سرانه: ۲۱ میلیون تومان
فروش حقیقی: ۳۷۵ هزار سهم
سرانه: ۱۳ میلیون تومان

در محدوده مثبت
خرید حقیقی: ۱.۸ میلیون سهم
سرانه: ۲۱ میلیون تومان
فروش حقیقی: ۱.۵ میلیون سهم
سرانه: ۱۶ میلیون تومان
فروش حقوقی: ۲۷۲ هزار سهم

در صف خرید
خرید حقیقی: ۱.۶ میلیون سهم
سرانه: ۱۸ میلیون تومان
فروش حقیقی: ۱.۱ میلیون سهم
سرانه: ۲۶ میلیون تومان
فروش حقوقی: ۵۴۸ هزار سهم

در دو هفته گذشته اما قدرت خریدار حقیقی به قدرت فروش آن چربیده است

مجموع خرید حقیقی در ۲ هفته گذشته
حجم: ۷.۷ Mسهم
ارزش: ۱۰.۴ میلیارد تومان

مجموع فروش حقیقی در ۲ هفته گذشته
حجم: ۶.۵ Mسهم
ارزش: ۸.۷ میلیارد تومان

در روز یکشنبه شاهد رنج منفی حقیقی به میزان ۳۸۲ هزار سهم بودیم و در این روز هم حقوقی سهم بیش از ۵۰۰ هزار سهم را فروخت در نتیجه ممکن است معاملات روزهای آتی فنفت در محدوده منفی باشد زیرا این سهم بیش از ۱۰ روز در محدوده صف خرید بوده و امکان منفی شدن آن در معاملات این هفته زیاد است.

تحلیل تکنیکال
فنفت یکی از نمادهایی است که برعکس بیشتر نمادهای بازار سرمایه ، عایدی خوبی برای سرمایه گذاران داشته و تنها ۵ ماه را از اوایل خرداد تا اوایل مهر ماه روند نزولی داشته و سپس توانسته باز هم روند صعودی خود را ادامه دهد.

«فنفت»؛ تحلیل‌پذیر و حرکت در یک کانال صعودی بلندمدت

همانطور که مشاهده می کنید فنفت داخل یک کانال صعودی ماهانه در حال حرکت بوده و یکی از تحلیل پذیرترین نمادهای بازار سرمایه است که میل دارد داخل این کانال به حرکت ادامه دهد، همانطور که مشاهده می کنید، فنفت به کانال میانه میدلاین همیشه واکنش نشان داده و این محدوده مقاومتی سنگینی برای فنفت است.

این محدوده در تایم فریم ماهانه هم زمان شده با مقاومت Rیک و Rدو ، پیوت لاین مدرن.

همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید در تایم فریم هفتگی نیز فنفت یک الگوی کندلی مردآویخته را ساخته که می تواند این نماد را به سمت منفی شدن ببرد.

«فنفت»؛ تحلیل‌پذیر و حرکت در یک کانال صعودی بلندمدت

واگرایی منفی در اندیکاتورهای RSI و MACD و همچنین نزدیک شدن استوک استیک به محدوده مقاومتی ۸۰ و همچنین حجم قرمز رنگ می تواند داده های ما را برای ریزش ، هر چند موقتی فنفت تکمیل کند.

به گزارش صدای بورس، ۱۴۶۰ محدوده حمایتی قوی برای فنفت است و اگر این نماد در این محدوده حمایت شود ۲ سناریو را می توان برای آن متصور بود:

۱. نوسان در همین محدوده و بعد صعود

۲. نفس گرفتن دوباره برای اینگاف مقاومت سنگین ۱۶۰۰ تومانی

اگر حمایت این نماد در ۱۴۶۰ حفظ نشود این نماد به سمت حمایت خط روند کانال ۱۲۵۰ حرکت خواهد کرد که احتمال زیاد آن را حفظ کرده و باز هم صعودی خواهد شد.

کد خبر 442518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =